Nejnovější články naleznete na dreport.cz

Základní vzdělávání v Česku: Ubývá škol i mladých učitelů

V době, kdy českou společností rezonuje debata o inkluzivním vzdělávání nebo o financování tuzemského školství, pomalu startuje další školní rok. První zářijový den se do více než 4100 českých základních škol vrátí po prázdninách statisíce žáků. Projděte si spolu s Českem v datech nejzajímavější statistiky českého školství. Zjistíte nejen to, jak se vyvíjely počty žáků za posledních deset let, ale třeba i počty dětí připadajících v jednotlivých krajích na jednu školu, jednu třídu nebo jednoho učitele. Nebo také jaké je množství těch, kteří musejí jednotlivé ročníky opakovat. Mimochodem, můžete být v klidu. Alespoň podle této poslední statistiky česká mládež za poslední dekádu nikterak výrazně nezhloupla. 

 

Čtěte více na www.ceskovdatech.cz.

Žebříček největších společností ve střední Evropě

Celkem 74 českých firem se umístilo v žebříčku CE Top 500, který už podesáté sestavila podle tržeb v regionu střední a jihovýchodní Evropy a Ukrajiny společnost Deloitte. Obrat 500 největších společností dosáhl za rok 2015 na 685 miliardy eur, což je přibližně stejně jako předchozí rok.


Českým firmám se meziročně tržby mírně snížily o 1,9 % na 110,5 miliardy eur. Nejúspěšnější firmou z ČR je už šestý rok po sobě Škoda Auto, která stejně jako loni obsadila celkově třetí příčku. V první dvacítce jsou ještě další čtyři: ČEZ (7. místo), Agrofert (12. příčka), RWE Supply & Trading CZ (16. pozice) a Foxconn CZ (20. místo).

 

Více informací naleznete zde.

 

Nový Deloitte real index

Prodejní ceny bytů v Praze a krajských městech vzrostly za druhé čtvrtletí 2016 o 6,1 % na 45 000 Kč/m2. Ceny bytů rostly v 10 krajských městech ze 14 krajů. Nejdražší byly opět byty v Praze (60 300 Kč/m2) a nejlevnější opět v Ústí nad Labem s cenou 11 400 Kč/m2.


Celkem se za druhé čtvrtletí roku 2016 prodalo v Praze a krajských městech více než 6 400 bytů za 19,6 miliardy Kč. Údaje jsou založeny na datech portálu CenovaMapa.org, který zpracovává informace o skutečných prodejních cenách přímo z kupních smluv evidovaných v katastru nemovitostí.

 

Více informací naleznete zde.

 

Spolupráce s Asociací developerů

Společnosti Deloitte a CenovaMapa.org uzavřely strategickou spolupráci s Asociací developerů. Díky této spolupráci tak portál CenovaMapa.org získává dalšího významného partnera a stává se na trhu klíčovým nezávislým nástrojem, který umožňuje vyhledávat a analyzovat informace o cenách rezidenčních nemovitostí v České republice. Asociace developerů zase bude mít průběžný přístup k širším analýzám a datům pro své členy.

 

Více informací naleznete zde.

Ve světle za zrcadlem: Záporné úrokové sazby

David Marek, hlavní ekonom Deloitte

 

Nula není konečný limit. Aneb pokud žijeme ve světě zaplaveném penězi při absenci inflace, neexistuje žádný racionální důvod pro fixování úrokových sazeb k nule.

 

Ještě poměrně nedávno se v učebnicích ekonomie a vysoce odborných vědeckých studiích automaticky předpokládalo, že nominální úrokové sazby musí být kladné, nebo maximálně, resp. minimálně nulové (reálné úrokové sazby mohou být záporné, ale jen do hloubky rovnající se inflaci). Možná to bylo malou představivostí, možná obavami z konsekvencí pro existující ekonomické modely.

 

Dnes jsou ovšem záporné úrokové sazby a výnosy dluhopisů realitou třeba v Japonsku a ve velké části Evropy včetně České republiky. Například ve Švýcarsku nevyděláte, ani když si uložíte peníze na 30 let do tamních státních dluhopisů. Český případ není tak extrémní, ale kladného výnosu se dočkáte až u šestiletých a delších státních dluhopisů.

 

Kořeny záporných úrokových sazeb začínají u centrálních bank, které se různými formami (od záporných sazeb pro vklady komerčních bank přes obchody s cennými papíry na finančních trzích) snaží oživit pomalý růst ekonomik po krizi. A finanční trhy očekávají, že se to jen tak nepodaří, proto jsou i dlouhodobé sazby záporné.

 

Zásadní otázkou je transmise měnové politiky přes bankovní sektor. Tedy, zda záporné úrokové sazby zasáhnou pouze finanční trh, nebo se promítnou i do sazeb pro klienty. Sdělit klientovi, že od nynějška nebude dostávat úrok ze svého vkladu v bance, ale naopak, že mu bude naúčtován záporný úrok nebo poplatek, není jednoduché, ale náklady spojené se zápornými sazbami k tomu mnohé banky dříve či později donutí. Mnohé evropské banky nejsou po finanční krizi v příliš dobré kondici a ztráty kvůli záporným sazbám si nemohou dovolit.

 

Odstranění povinnosti připisovat nezáporné zhodnocení by prospělo všem

 

Pokud se ovšem problém záporných posune o stupeň dále, tedy ke klientům, nejdříve institucionálním (penzijní fondy, pojišťovny, nefinanční firmy), později možná i k retailovým, ponesou náklady záporných sazeb oni. Nebo se pokusí na něj zareagovat. V principu existují dvě možnosti: Podstoupit vyšší riziko, prodloužit investiční horizont, nebo zkombinovat obojí. Proto šly v letošních aukcích na dračku stoleté dluhopisy Irska či Mexika. Stoletý dluhopis se podařilo prodat také brazilské ropné firmě Petrobras.

 

V českém případě záporné sazby a výnosy dluhopisů trápí zejména penzijní fondy. Transformované penzijní fondy jsou ze zákona povinny ročně klientům připisovat nezáporné zhodnocení. Jednou z možností, jak se s tím vypořádat, by bylo obejít banky a uložit peníze u ČNB, která nabízí úrokové sazby alespoň na „technické nule“ (0,05 procenta). Jenže kdyby mohly penzijní fondy, proč by nemohly také pojišťovny? Nebo firmy, kterým banky začínají za jejich depozita strhávat poplatky? A proč ne domácnosti? Jedna skulina, a prolomí se hráz. Systémovější by proto bylo odstranit požadavek na každoroční nezáporné zhodnocení. Se zápornými sazbami se musí popasovat všichni.

 

Ostatně porovnání úrokových sazeb vůči nule je jen jeden z případů kognitivní pasti v ekonomii. Různé formy peněz či investic mají různé charakteristiky a jednou z nich je výnos. Úroková sazba je v podstatě cena peněz v relaci k alternativám, které si můžeme za peníze pořídit. Pokud žijeme ve světě zaplaveném penězi při absenci inflace, není žádný racionální důvod fixovat uvažování o úrokových sazbách k nule.

 

Semináře a webcasty pořádané společností Deloitte ZDE.

Mobilní aplikace Deloitte CZ

Obsah těchto webových stránek si můžete pohodlně prohlížet na mobilních zařízeních v naší nové aplikaci pro telefony a tablety. Pro stažení aplikace naskenujte QR kód nebo navštivte www.deloitte.cz/mobilni-aplikace

Přihlaste se k odběru dReportu a jiných newsletterů a pozvánek zde

Nepodporovaný prohlížeč

Tuto stránku Váš internetový prohlížeč nepodporuje a nezobrazí se korektně. Abyste mohli navštívit tyto stránky, prosím aktualizujte verzi svého internetového prohlížeče.